T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ADANA / SEYHAN - Seyhan İstiklal Anadolu Lisesi

Okul Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetleri

19-03-2024

OKUL PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMETLERİ

Bireyde meydana gelen davranış değişikliklerinin bir kısmı rastlantısal ve kendiliğinden, bir kısmı ise yetişkinler tarafından planlı ve kasıtlı olarak gerçekleştirilir. Bireylerin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla kasıtlı ve istendik davranış değişikliği meydana getirme sürecine “eğitim” adı verilmektedir. Amacı, bireylerin kendilerini gerçekleştirmelerine yardım etmek olan Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Hizmetlerinin esası da bireylerin davranışlarında olumlu yönde değişiklikler meydana getirmeye yöneliktir.

PSİKOLOJİK DANIŞMA NEDİR?

Psikolojik danışma; kişisel, sosyal, eğitsel ve mesleki konularda kişilerin, amaçlarını belirleme, karar verme, var olan problemlerini çözme vb. konularda tarafsız, kişilik haklarına saygılı, güven ve gizliliğe önem veren uzmanlardan yardım aldığı bir gelişim sürecidir.

REHBERLİK NEDİR?

Rehberlik; bireyin kendini, çevresindeki olanakları tanıması, gizil güçlerini geliştirmesi, sorunlarını çözebilmesi ve “kendini gerçekleştirmesi” için uzmanlarca yapılan; süresi, çözüm yolları ve sonuçları bireye göre farklılaşan profesyonel yardım sürecidir.

İLKELER

  • PDR hizmetleri, eğitim kurumlarının eğitim-öğretim etkinlikleri bütünlüğü içinde yer alır.
  • PDR hizmetleri tüm ilgililerin iş birliği ile yürütülür.
  • PDR hizmetleri tüm bireylere yöneliktir.
  • PDR hizmetlerinde gönüllülük esastır.
  • PDR hizmetlerinde bireye saygı esastır.
  • PDR hizmetlerinde gizlilik esastır.
  • PDR hizmetlerinde koşulsuz kabul esastır.
  • PDR hizmetlerinde tarafsızlık esastır.
  • PDR hizmetlerinde bilimsellik esastır.
  • PDR hizmetlerinde bireysel farklılıklara saygı esastır.
  • PDR hizmetlerinde bireye ve topluma karşı sorumluluk söz konusudur.
  • Görüşme sürecinin verimliliği için, randevulu çalışma sistemi esas alınır.

AMAÇLAR

Öğrencilerimizin,

  • Olumlu benlik algısı geliştirmelerine,
  • Yaratıcılıklarını geliştirmelerine,
  • Etkin iletişim becerileri kazanmalarına,
  • Kendilerini fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönleriyle tanımasına,
  • Duygularını fark edebilmelerine ve kontrol edebilmelerine,
  • Kendine ait ilgi, istek ve yeteneklerine dair farkındalık geliştirmelerine,
  • Yaşamın zorlukları ve krizleri ile başa çıkma becerileri geliştirmelerine,
  • Etkili problem çözme becerilerinin gelişmelerine, doğru kararlar verebilmesine,
  • Gelişimlerini takip ederek, olumlu yönlerini güçlendirmelerine; varsa olumsuz yönlerini destekleyerek olumluya dönüştürmelerine,
  • Temel eğitimden başlayarak ilgi ve yeteneklerine uygun bir üst programı tanıyıp seçmesine,
  • Gelişimlerine yardımcı olacak fırsatları, okul içi ve dışı eğitim olanaklarını, meslekleri, toplumun beklentilerini tanımasına,
  • Ruhsal yönden sağlıklı ve topluma yararlı, kendini gerçekleştirmiş bir kişi olarak yetişmesine yardımcı olmaktır.

PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİKTE YANLIŞ ANLAYIŞLAR

Psikolojik danışma ve rehberlikte yaygın olan yanlış anlayışlardan önemli görülen bazılarını şu noktalarda toplamak mümkündür:


  1. Psikolojik danışma ve rehberlik yardımı bireye tek yönlü ve doğrudan doğruya yapılan bir yardım değildir. Bu yardım ancak karşılıklı bir etkileşim sonucu gerçekleşebilir.
  2. Psikolojik danışma ve rehberliğin temelinde bireye acımak, onu kayırmak, her sıkıntıya düştüğünde bireye kanat germek gibi bir anlayış yoktur. Rehberlik anlayışında birey güçlü ve değerli bir varlıktır. Psikolojik danışma ve rehberlik yardımının amacı bireyin sahip olduğu gücü kullanmasını ve daha da geliştirilmesini sağlamaktır.
  3. Psikolojik danışma ve rehberlik bireyin sadece duygusal yanı ile ilgilenmez. Bir bütün olarak bireyin tüm gelişimi ile ilgilenir.
  4. Psikolojik danışma ve rehberlikte kullanılan tüm yöntemler ve teknikler amaç değil araçtır. Bunlardan çıkan sonuçlar toplanarak sistematik bir biçimde sınıflandırılmalıdır. Bu nedenle uygulanan tekniklerden çıkan sonuçlar rehberlik servisine ulaştırılmalıdır.
  5. Psikolojik danışma ve rehberlik bu yardımı alan birey bakımından bir öğrenme konusu ya da ders değildir.
  6. Rehberlik bir disiplin görevi değildir, rehberlik yargılamaz, ceza vermez. Bu yardım ile öğrencinin davranışlarının değişebileceği ve böylece öğrencilerin çevresine daha sağlıklı ve dengeli bir uyum sağlayabilecekleri açısından rehberlik ile okul disiplini arasında dolaylı bir bağlantı kurulabilir. Ancak, disiplin anlayışı ile rehberlik anlayışının bağdaşmaması okullarda disiplin işlemlerinin gereksiz olduğu anlamında alınmalıdır.
  7. Psikolojik danışma ve rehberlik her türlü problemi hemen çözebilecek sihirli bir güce sahip değildir. Psikolojik danışma ve rehberlik yardımı alan bireyin bu yardımı almaya hazır ve istekli oluşu önemlidir. Birey değişmeye ve yeni yaşantılara açık olduğu sürece psikolojik danışma ve rehberliği artar. Öte yandan bireyin içinde bulunduğu ortam ve koşullarda yardımın etkililiğini etkiler. Okullarda tüm öğrenciler için sürdürülen psikolojik danışma ve rehberlik yardımının etkililiği, yine, okulun ortam ve olanakları ile yakından ilgilidir.
Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 19.03.2024 - Güncelleme: 19.03.2024 18:36 - Görüntülenme: 34
  Beğen | 0  kişi beğendi